مقال يهمك

2011/09/28

"عايز حقى ..التثبيت هو حقى" هتاف عمال النظافة المحتشدين أمام ديوان المحافظة اليوم

احتشد اليوم العشرات من عمال نظافة مدارس الدقهلية أمام محافظة الدقهلية مطالبين بالتثبيت وزيادة رواتبهم ، مرددين هتافات " عايز حقى ..عايز حقى ..التثبيت هو حقى "
ويقول زكريا عثمان -عامل من المنزلة- "فى مدرسين متعينين بس من 6 شهور واتثبتوا واحنا عمال بقالنا سنين متثبتناش كل العمال فى المحافظات كلها اتثبتوا ما عدا الدقهلية".

وتابع عثمان مضيفا "الغريب ان المدارس اللى احنا فيها مفيش فيها عمال أساسيين حتى العمال الاساسيين مسافرين ووخدين أجازات وبيأخدوا حقوقهم كاملة".

ويقول احمد ياسين خفاجه  -عامل نظافة بالجمالية-  أعمل من السادسة صباحا وحتى الساعة اثنين من ظهر كل يوم بعقد مؤقت وراتب 250 ، ومنذ ستة أشهر لم أحصل على راتب أو أى دخل نهائيا .

 وتذكر ثناء المتولى -عاملة من المعسرة بلقاس-  أعمل بعقد مؤقت  ومنذ ستة أشهر لم اتقاضى أى مقابل أو دخل ، وأعول ثلاث أيتام فكيف نعيش وسط هذا الغلاء .

وأضاف خالد مختار والى -من الجمالية-  أعمل من السادسة صباحاً إالى نهاية اليوم الثانى متواصل، "مرتب زى ده هيأكلنى ازاى أنا وعيالى".ويقول زكريا عثمان -عامل من المنزلة- "فى مدرسين متعينين بس من 6 شهور واتثبتوا واحنا عمال بقالنا سنين متثبتناش كل العمال فى المحافظات كلها اتثبتوا ما عدا الدقهلية".

وتابع عثمان مضيفا "الغريب ان المدارس اللى احنا فيها مفيش فيها عمال أساسيين حتى العمال الاساسيين مسافرين ووخدين أجازات وبيأخدوا حقوقهم كاملة".


جدير بالذكر ان المعتصمين قد اجتمعو على مطلب واحد وهو التثبيت وضمان استقرار صرف مرتباتهم المتأخره.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

تعليقك يهمنا ويشرفنا

مدونتي صديقتي

أنا انثي لاأنحني كــي ألتقط ماسقط من عيني أبــــدا