مقال يهمك

2011/10/22

رصد أثر مقاطعة نشطاء الفيس بوك للتاكسى بالمنصورة.

http://www.mansouracity.com/code.php?load=thumbinal&num=4637&dest_width=250&dest_height=250
واجه شارع المنصورة أمس وقفة احتجاجية صامتة ، احتج فيها كل فرد داخل الوقفة بمفردة وبأسلوبة الخاص لمقاطعة التاكسى ب المنصورة و كان قد نظم عدد من النشطاء على الفيس بوك دعوة لمقاطعة التاكس أمس كنوع من أنواع الاحتجاج على السلبيات التى يواجهها المجتمع الدقهلاوى جرّاء جشع العديد من السائقين ومخالفتهم لجميع قواعد البونديرة من غلاء الأجرة و الرفض الغير مبرر لتوصيل الركّاب للعديد من الأماكن .
و تلك الدعوة  التى قد استجاب إليها الآلاف على الفيس بوك، فيذكر محمد الدسوقى "صاحب تاكسى" أنه لم يشعر بأى تغيير فى إقبال المواطنين على التاكسى ويتفق معه فى الرأى كلا من محمد طه و إبراهيم والذين يعملون كسائقين لتاكسى الأجرة ب المنصورة.
ويرى شريف كمال "من أنصار مقاطعة التاكسى" أنه فى حال التزام جميع النشطاء بمقاطعة التاكسى أمس فإنها تعد نجاح كخطوة فى بداية المشوار ، فيما ترى هالة الخطيب "من أنصار مقاطعة التاكسى " أنها لم تستعين بالتاكسيات أمس هى وجميع افراد اسرتها لكنها قد أبدت أسفها أنه بالرغم من ذلك لم يكن هناك أى تغيير يُذكر لمرور سير التاكسيات بشكل طبيعى.
وقد فسّر أحمد مجدى "صاحب فكرة مقاطعة التاكسى " عدم وجود تأثير على حركة التاكسيات بأن هناك أضعاف مضعفة من المواطنين الذين لم يعلمون بتلك الدعوة ، وآخرين لم يستجيبوا لإقتناعهم أن مقاطعتهم لن تؤثر فى الأمر فى شىء.
ويُذكر أن قد قرر النشطاء البحث عن سُبل آخرى أكثر تأثيرا لتشكيل وسيلة ضغط على سائقين التاكسى لتعديل سلوكياتهم مع المواطنين.

هناك 3 تعليقات:

  1. انا حسام سائق تاكسى بالمنصورة انا لو كل واحد شاورلى فى المنصورة واخدتة ومقلتش لحد لا هنطرد من التاكل لانى مطلوب منى اخر الوردية لا يقل عن 60 جنية فاكثر ومطلوب منى غاز واكيد طبعا اجرتى انا الى يخليكم تعملو على التاكسى كدة فكرو فى حل لازمة السير فى المنصورة دورو اية السبب الى خلى التاكسى يقول لاءة اكيد فى مليون سبب بس بجد انا نفسى مقلش لحد لاءة بس انا لو مقلتش والله انا جربتها معملتاش اكتر من 50 جنية لان الزبون عاوز الواحد ياخدة من اول البلد لاخرها مش فارقة معاة زحمة او مش زحمة ويعطيلة بالكتير 3 جنية انا الف ساعة فى مشوار عشان زبون او اتنين بجد بجد دورو لية التاكسى بيقول لا مش تقاطعوة

    ردحذف
  2. ربنا يرزقك يا اخ حسام بس هنعمل ايه في العيشه الصعبة بس تصرفكوا دا بيستفز الناس فعلا البلد لازم تنغير وعلي الاقل يبقي فيه عداله اجتماعيه نحن نطالب بالعداله الاجتماعية

    ردحذف
  3. اصل احنا بنركب كتير قوي مش معقول كل مشوار خمسة جنيه كدا خراب بيوت لينا برضوا والميكروباصات زحمة جدا هنعمل ايه طيب ؟؟؟

    ردحذف

تعليقك يهمنا ويشرفنا

مدونتي صديقتي

أنا انثي لاأنحني كــي ألتقط ماسقط من عيني أبــــدا